Lige som med de fleste andre ting, kan det være svært at træffe en beslutning om, hvilket webhotel man skal vælge. Med alle de muligheder der eksisterer, hvor de alle lover 99% oppetid, ubegrænsede ressourcer og kyndig support, bliver man nødt til at skære igennem og træffe en velinformeret beslutning.
Denne artikel hjælper dig med at træffe den beslutning ved at vise dig, hvordan du sammenligner æbler med æbler. Ved at forstå, hvad hosting firmaerne mener med det de siger, vil du være i stand til at bestemme hvilket hosting firma og hvilken hosting pakke, der passer bedst til dine behov.
Pris
Dette er det aspekt, de fleste af os vil se på først, når vi skal vælge en webhotel udbyder. Det bør dog ikke være den afgørende faktor. Når du ser prisforskellene på de forskellige webhoteller, er det nyttigt at huske på det gamle ordsprog, at vi får det, vi betaler for. At hoppe på det billigste tilbud, du ser, er ikke nødvendigvis den bedste ide, især hvis du skal kunne stole på dit websted for at tjene penge. Ting som ikke-outsourcet support og kvalitets hardware koster penge, og et hostingfirma, der opkræver 10 kr. / mdr. vil sandsynligvis ikke kunne tilbyde disse funktioner. Se i stedet nærmere på de funktioner, som hvert webhosting firma tilbyder, og sammenlign derefter priserne.
Tekniske specifikationer / begrænsninger
Tag et godt og ærligt kig på dit websted og find ud af, hvad du vil have det til at gøre. Hvis du håber at være vært for en blog, et e-handelswebsted, med rigt indhold og videoer, så skal du ikke vælge den billigste hostingpakke, du kan finde. En billig hosting plan vil sandsynligvis ikke have RAM, processorkraft og diskplads nok til at betjene alle disse behov, og du vil komme til at bruge mere tid på at løse problemer med nedetid eller belastning, end godt er.
Tag et godt kig på den billige hosting pakke og se hvilke funktioner der er inkluderet i prisen. Tager de ekstra for flere domæner, support, backup osv.? Kan du frit vælge mellem f.eks. php og asp understøttelse? Ring til dem. Stil spørgsmål. Fortæl dem, hvad du forestiller dig at dit websteds behov er. Og tag det ikke for givet, at de tager dit websted lige så alvorligt, som du selv gør.
Teknisk support
De fleste med lidt forstand på webhosting vil nok mene, at dette er et af de vigtigste punkter. Når dit websted af en eller anden ukendt grund går ned, er det vigtigt, at du kan ringe op og få en rigtig levende person i telefonen! Og mere end det. Kan de finde ud af, hvad der er galt og rette det, eller i det mindste fortælle dig, hvad der skal gøres, for at få dit websted online igen?
Før du vælger et hosting firma, bør du også kigge på deres ry for kundesupport. Se hvilke forskellige måder du kan kontakte dem på, når du har brug for support – e-mail, gratis telefon, chat osv. Er de bemandet 24/7? Outsourcer de support? Osv.
Lige som med priser, specifikationer osv. finder du hurtigt ud af, at heller ikke alle webhosting firmaer er ens, når det kommer til support. Nogle hænger deres hat på deres supportpersonale, og nogle ser kundesupport som en biting. Undgå de sidstnævnte.
Features / tilkøbsmuligheder
Dette område drejer sig i virkeligheden primært om et spørgsmål: Hvad gør denne hostingvirksomhed speciel? Hvilket ekstra incitament giver de, som gør, at du vil vælge lige netop dem til at hoste dit websted? Hvad gør dem ekstra attraktive? Uanset om det er, at de har flere datacentre, en energibesparende praksis eller ekstra funktioner som eks. regelmæssig data backup eller mulighed for flere domæner, tilbyder hosting virksomheder ofte mere end bare servere. Hvis du ser nogen, der tilbyder noget, du har brug for eller finder vigtigt, kan det være en god indikator for, at du bør undersøge nærmere, om det er dette firma du skal vælge at bruge.
Brugertilfredshed
Dette er en af de faktorer, hvor du bliver nødt til at være lidt kreativ for at få den rigtige historie frem. Foretag en Google søgning på hosting firmaet eller tjek dem på Twitter – hvad du end skal gøre for at se, hvad deres nuværende (eller tidligere) kunder siger om dem. Er de nemme at kontakte for at få hjælp? Hvad er den gennemsnitlige tid, det tager at reagere på en support ticket? Når de konstaterer at der er et problem med et websted, hvad er deres handlingsplan? Tjek dem også på Trustpilot og se, hvad kunderne skriver der.
Dette er også en af de ting, som man kan benytte sociale medier til – stil spørgsmål om firmaet, og du kan være forholdsvis sikker på at få nogle svar ret hurtigt.
Email features
Dette er et af de områder, hvor du måske ikke har overvejet at bede din vært om hjælp. Hvis du har et spam-problem, kan det skyldes, at dit hosting firma ikke har en passende løsning til at stoppe det. Se nærmere på eller spørg om din udbyder’s spam-løsninger og generelle e-mail-praksis. Ligegyldigt hvad de siger, er e-mail ikke helt dødt helt endnu.
Kontrolpanel / brugerinterface
Selvom du måske ikke lige er den mest tekniske person i verden, er der nogle ting – som eks. installering af WordPress, opsætning af e-mail, opsætning af FTP-konti – som du bør kunne gøre uden at ringe til dit hosting firma’s supportlinje. Bruger din udbyder f.eks. cPanel eller Plesk til at gøre opdateringer og modifikationer lettere, eller bruger de nogle andre grænseflader, som ingen kan finde ud af? Du vil højst sandsynligt være den der arbejder med det, så hvis du ikke kan finde ud af det, så bliver det et problem.
Opgraderingsmuligheder
Endelig er der en sidste vigtig ting at overveje om din potentielle hosting udbyder (og den hosting plan du vælger hos dem), og det er, om de passer ind i dine fremtidsplaner. Med andre ord, hvad du mener er tilstrækkelig hosting nu og her, kan måske ikke opfylde dine behov to eller tre år fra nu, når du begynder at sælge dine varer online og få god trafik til dit websted.
Enhver webbaseret virksomhed skal have øje for vækstmuligheder. Så hvis et hosting firma måske har svært ved at imødekomme denne vækst, kan det udgøre et problem. Har værten VPS eller dedikerede server-løsninger? Kan de nemt opgradere din konto? Overførsel fra en vært til en anden tager værdifuld tid og kræfter, som kan undgås, hvis virksomheden kan skalere deres løsninger til vækst. Som med alle disse faktorer, bør du foretage nogle undersøgelser, indhente nogle uvildiges meninger for herefter at kunne træffe en velinformeret beslutning.
Med ovenstående informationer på plads er du bedst mulig rustet til at foretage det rigtige valg af webhotel, så du ikke står med nogle valg, som du senere kommer til at fortryde.
Be the first to comment on "Det bør du kigge efter, når du vælger webhotel"